• Caroline Jacobsen
  • Triplets of Copenhagen *
  • Fit Mom
  • Østfronten
  • ···
Pigedims, mudrede ben, karate og kor

5 gode råd til institutionsstart

Allerede mens man er gravid, forbindes man med det kommende barn under hjertet. Med fødslen får kærligheden fysisk form af småbitte fingre og den helt særlige, berusende duft, nyfødte har. På barsel indgår man i en tæt symbiose med sit barn. Bygger en tryg og stabil tilknytning ved at ganske simpelt være der, se og høre og agere på barnets signaler. Og så en dag, alt for tidligt!, tikker der en mail ind fra Pladsanvisningen om, at nu er der en dato og en plads til ens lillebitte barn. Vi har været så ualmindeligt heldige, at vi i tre omgange har fået dagplejeplads præcis hvor vi ønskede. Vi er så utroligt priviligerede, at det har kunnet lade sig gøre at vente med en institutionsstart til pigerne var mere end et år. Til de har været så store, at de er begyndt at interesserede sig for andre børn, kunne komme omkring selv og kommunikere deres behov. Men derfor føles det ærligt talt hverken nemmere eller mere naturligt at aflevere en et-årig tredje gang end det gjorde første gang.

Ikke desto mindre har jeg lært undervejs af at starte i dagpleje med alle tre. Vi har også været igennem tre forskellige børnehaver og en enkelt skole, så der er rundt regnet 7 opstarter at tage fra. I min erfaring er nogle fællestræk, der går igen for den gode start i institution. Måske er der andre, der kan bruge dem til noget. Til at mærke efter selv. Til at forholde sig til at finde ud af, hvad der er vigtigt for dem. Jeg er ikke en autoritet på området – jeg skriver ud fra min og vores erfaring, og dermed er det ikke nødvendigvis en model, der passer alle. Fordi. Børn er forskellige.

VÆR TRYG SELV

Vælg et sted, du kan stå inde for. Sådan ægte, helt ned i maven. En institution med en ordentlig tilstandsrapport. Et sted, du har besøgt – gerne flere gange – og hvor du har oplevet de voksnes omgang med børnene. Hvor der er en kærlig tone, hvor der er omsorg og tid til nærvær. Hvor de voksne er glade for at være også. Stedet er SÅ vigtigt. De voksne er SÅ vigtige. Er du tryg, så udstråler du også tryghed overfor dit barn.

Det betyder ikke, at du ikke må hyperventilere af akut savn på bænken rundt om hjørnet fra institutionen. Men der er forskel på at savne barnet fordi det er en del af dig og være usikker på om dets ret tid omsorg og nærvær bliver opfyldt.

TILKNYTNING – IKKE INDKØRING

Når vi taler om ‘indkøring’ så er der samtidig en konnotation omkring en vis hastighed. At køre er en kontinuerlig bevægelse. Hold op med at tænke på starten i institution som ‘indkøring’ – tænk det i stedet som ’tilknytning’. Ord betyder noget. Sproget betyder noget. Når du flytter fokus fra indkøring over på tilknytning, så handler det ikke om fart, men om tryghed, og det er noget helt andet. Dit barn skal have tid til at føle sig tryg og knyttet til minimum en fast voksen. Med det udgangspunkt er kørsel og fart ude af ligningen, og der handler i stedet om at se på barnet. Det kan tage tid at opbygge en tryg relation, og derfor er det også optimalt, hvis der er sat i al fald 2 uger af med god tid til at starte langsomt.

FØLG BARNETS TEGN OG SIGNALER

Det giver næsten sig selv, ikke? Kig på dit barn og hold øje med dets signaler. Måske er barnet klar til at udforske institutionen på egen hånd i en times tid allerede anden dag. Måske er det først fjerde dag, I når dertil. Uanset hvad, der bliver starten rarere og tryggere, hvis den ikke forjages og barnet presses til at være alene i et nyt rum, det ikke føler sig tryg i. Jeg oplevede lille M kommunikere og blive forstået allerede første dag. Det fortæller om voksne, der oprigtigt er interesserede i at forstå og agere i samspil med barnet.

Det er ikke det samme som, at der ikke kommer en reaktion. M protesterer, når jeg siger farvel. Alt andet ville være mærkeligt. Til gengæld kan jeg høre, at hun er igang med legen, allerede før jeg er ude af garderoben. Med andre ord er min ekspertvurdering af mit eget barn, at hun skælder ud over at jeg går, men at hun er tryg og tilknyttet og interesseret i at være i dagplejen.

SKRU NED FOR AKTIVITETERNE

Rolige eftermiddage og aftener. Det er ikke lige nu, der skal foregå alt muligt andet, når I alle har fri. Det er SÅ benhårdt at starte et nyt sted, fordøje alle indtryk og indlære nye rutiner. Vær forberedt på, at dit lille barn er kokset og flad om eftermiddagen og måske allerhelst vil sidde eller være fysisk hos dig.

Hjemme hos os er der friamning, vikle og nærmest non-stop kropskontakt med mig fra hentetid til sengetid. Det er kun naturligt, og vi havde forventet det og indretter os efter det. Når den nye hverdag er blevet, ja altså, hverdag, bliver der igen plads til at lave noget om eftermiddagen hvis humør og overskud er til det.

DEN GODE DIALOG

Vær i dialog med pædagogerne, spørg ind, lyt og gør meget tydeligt opmærksom på, at du vil have sandheden at vide. Også hvis dit barn har det svært eller har været rigtig ked af det. Ellers kan du ikke hjælpe barnet ordentligt eller forstå de reaktioner, der måtte komme.

Her er der i min erfaring milevid forskel på institutionerne, men jeg vil kende sandheden. Også når den ikke er så rar, som vi for eksempel oplevede for nogle uger siden HER – og som står i grel kontrast til oplevelserne fra K’s børnehave HER 

I dagpleje og børnehave har vi klare aftaler om at blive kontaktet, hvis børnene har en dum dag og ikke er gearede til at være afsted. Så vi undgår at de har en hel, lang børnearbejdsdag, som er alt, alt for hård for dem. Vores store skolepige vil som udgangspunkt allerhelst hentes så sent, at hun har masser af tid til at lege i fritten efter skole, og det ønske efterkommer vi så godt som muligt. Der er forskel på børns behov efter deres alder, og hun har venskaber at pleje og et helt univers uden os. De to yngste derimod vil allerhelst være med os, og det skal de have lov til, så vidt vi overhovedet kan få logistikken til at gå op.

Det blev en længere omgang. Det er ikke raketvidenskab eller i det hele taget en videnskabeligt baseret tilgang. Det er moderhjertets tilgang blandet med erfaringen og den sunde fornuft.

Vores tredje dagplejestart er indtil videre gået over al forventning, og lille M er begejstret for at komme inden for døren og igang med legen. Vi skal hilse på fiskene i akvariet, finde bolde frem og tumle på madrassen. Hun synes de andre er spændende. Hun lader til at have en forbindelse med særligt en af de andre små piger. Hun spiser glad og gerne og hun falder roligt i søvn og sover en god, lang lur. Hun er et sted, jeg er tryg ved. Både fordi jeg kender stedet, de voksne og især fordi jeg ser på hende, at hun er tryg. Det er det vigtigste, og når det er på plads, skal resten nok gå.

2 kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Pigedims, mudrede ben, karate og kor